Op donderdag 29 augustus vond bij Space53 op Technology Base de einddemonstratie ‘Game of Drones’ van het Europese project VUTURA plaats: de presentatie van U-Space, waarmee de weg vrij gemaakt wordt voor de veilige en verantwoorde integratie van drones in het luchtruim.
De ruim 100 geinteresseerden werden door Onno van Veldhuizen, burgemeester van Enschede en Marc Sandelowsky, gastheer en programmadirecteur van Space53 welkom geheten. De gemeente Enschede promoot in het kader van hun Smart City-beleid actief het gebruik van drones in stedelijke omgevingen en ondersteunt VUTURA en andere initiatieven.
Wouter Asveld, stadsbeleidsadviseur, presenteerde de eerste resultaten van de op het hoogste gebouw van Oost-Nederland geplaatste droneradar. De plaatsing van deze radar speelt een belangrijke rol in de ambitie van de stad Enschede om de slimme stad voor stedelijke luchtmobiliteit te worden. De radar detecteert legale en illegale drone-activiteiten, maar is nog maar net operationeel, dus er is nog niet veel data verzameld. Er zijn al wel wat opmerkelijke vluchten geregistreerd. Zo vloog er op een zonnige vrijdagmiddag een drone boven de vol zittende terrassen op de Oude Markt in Enschede, terwijl boven een mensenmenigte vliegen niet is toegestaan en er bovendien een no-fly zone geldt i.v.m. de aanvliegroute van de traumaheli van het Medisch Spectrum Twente.
Henk Hesselink, VUTURA-projectcoördinator, benadrukte het belang van drone-demonstraties in stedelijke omgevingen en de noodzaak van U-Space diensten in Europa. VUTURA is een van de demonstratieprojecten van SESAR en maakt deel uit van de EG-visie in Europa, om de snelheid te verhogen van de implementatie van onbemande verkeersdiensten, als motor voor economische voordelen die voortvloeien uit het gebruik van drones. U-space diensten voor het plannen van vluchten en geofencing worden als eerste geïmplementeerd.
Het evenement bood het publiek de mogelijkheid te discussiëren met panelleden van Unifly, AirMap en AirHub. Er ontstond een levendige discussie met actieve deelname van het aanwezige publiek.
Ellen Malfliet, Chief Marketing Officer van Unifly, verklaarde dat U-space de enige oplossing is voor een veilige en verantwoorde integratie van drones in Europa. U-ruimte is geen hype; het blijft en kan zelfs voordelen opleveren voor de bemande luchtvaart.
Teo Todorov, projectmanager van AirMap, gelooft ook dat U-Space het enige Europese antwoord is op de opkomende vraag hoe drone-gebruikers begeleid kunnen worden. Hij is van mening dat het bestaan van verschillende dienstverleners, zoals gedemonstreerd in het VUTURA-project, goed is om de markt open te breken, waarbij de ene aanbieder beter bij een bepaalde regio past dan de andere.
Stephan van Vuren, Drone Consultant en mede-oprichter van AirHub, schetste een toekomst waarin U-Space zal worden gebruikt om het lagere luchtruim te regelen, gecombineerd met de huidige ATM-systemen voor hoger vliegende drones. Commerciële drone-exploitanten die meerdere drones bedienen, worden zich ook bewust van de noodzaak van het regelen van luchtverkeerssystemen.
Alle panelleden verklaarden dat standaardisatie cruciaal is voor het bevorderen van de implementatie van U-Space.
Roger Borre, CEO van Robor Electronics en Matthijs Nederveen, projectmanager bij UAVI, begeleidden het publiek door de ‘Game of Drones’ einddemo, waarbij vijf drones vlakbij elkaar in hetzelfde luchtruim vlogen: een brandweerdrone, een ‘paparazzi’ drone, een inspectiedrone en twee deliverydrones die autonoom en buiten het zicht van de piloot (Beyond Visual Line of Sight) heen en weer vlogen tussen Twente Airport en een flat in de wijk Deppenbroek, 3,8 kilometer verderop.
Door gebruik te maken van de luchtverkeerssystemen van o.a. Unifly en AirMap, waren de vluchten van alle vijf de drones zichtbaar, konden deze veilig buiten het directe zicht van de piloten worden uitgevoerd en werd de hoogste prioriteit gegeven aan de op dat moment belangrijkste drone in het luchtruim: de drone van Brandweer Twente die op weg was naar een natuurbrand.
Wie wint ‘het spel der tronen’ in het luchtruim?
De drones van Brandweer Twente en de ‘paparazzi’ waren uitgerust met een door Robor Electronics ontwikkelde transponder, onderdeel van het LORA-communicatiesysteem. Dit systeem zorgde ervoor dat de ‘paparazzi’ drone, ondanks dat deze nergens z’n vluchtplan had aangemeld, toch zichtbaar werd en er rondom de brandweerdrone een tijdelijke no-fly zone werd gecreëerd.
Ook de twee deliverydrones kregen een melding van de aanwezigheid van een drone met een hogere prioriteit en weken autonoom af van hun vaste route om de brandweerdrone de benodigde ruimte te geven.
Bron: https://www.space53.eu/cases/49/game-of-drones-einddemo-vutura/